Loading...

Tuesday, April 27, 2010

bosannyer


bosan adalah sesuatu perasaan yang manusia cuba elak.Bosan akan tiba bila kita tak buat apa-apa.macam tengah menunggu orang.aku pernah menunggu orang selama
berjam-jam.tapi aku tak ambil hati,jauh sekali akan membalas dendam.
selalunya kita akan buat perkara yg cuba menghilangkan rasa tu.contohnya menyapu sampah,menyanyi,tak pun mesej kawan2.manusia
hanya selesa bila melakukan benda yang tidak
membosankan.adakah rasa ini terlalu ganjil atau dibenci?kita kena tanya apa sebabnya kita bosan.ini kerana bosan juga adalah sesuatu rasa yang harus dihayati.
andai kita terlalu sibuk dengan aktiviti,adakah kita akan tahu nikmat bosan ni?kita bosan kerana kita tidak menilai atau berfikir.
24april ialah hari paling bosan buat aku.tapi aku bukannya menunggu orang.cuma hari ni tak ada orang kat rumah.jadi aku cuba menulis sebab nak serapkan
rasa yang hebat ni.ia umpama perlawanan bolasepak.ketinggalan 0-1.pasukan lawan jaringkan gol minit ke90.masa tambahan 2 minit.permainan cukup hambar
sepanjang perlawanan.
tapi kesudahan agak dramatik.sebab masa tu la baru nak kalut cari gol penyamaan.sepanjang 89minit sebelumnya apa yang penonton buat?masa tu la kita
berfikir.kritik jurulatih.mula keluarkan strategi sendiri."kalau aku jadi coach...."lebih kurang macam tu la bunyinya kan?
bagus2,sebab bosanlah kita akan berfikir.
andai tiada rasa bosan dalam hidup,adakah hidup kita akan sempurna sebagai manusia?jawapannya mungkin tak.bosan itu adalah
cabaran.cabaran untuk kita lakukan sesuatu yang positif..aku tak pasti berapa ramai yang setuju.tapi ini adalah jalan supaya kita
kuat dari segi mental.kerana perasaan bosan ini juga satu anugerah tak ternilai.mungkin inilah masa sesuai untuk membaca atau mengkaji.
lalu aku pun terfikir untuk menulis.menulis tentang apa ku rasa.rasa sayu,sedih,hampa,hiba,kecewa aku elakkan.kerana aku positif.
aku pun tak tidur kerana aku belum rasa mengantuk.kadang2 ada waktunya kita perlu bersendiri.bukan memencil,tapi berfikir.ini benda yang menarik
dilakukan waktu bosan.bukannya menghayati dengan menongkat dagu atau mengeluh.

Wednesday, April 21, 2010

Hujan ini tak akan reda..


Kadangkala aku teringatkan Maxwell,
Aku juga teringatkan betapa dinginnya hujan bukit yang mencurah-curah,
Tak lengkap rasanya berjalan tanpa payung,
Walau kadangkala cuaca redup menambah romantik di Taman tasik,
Ia bagai seiring kayuhan bot kayu yang perlahan,Sekali-sekala cuba menongkah arus,
Anak-anak muda ber-siaran di hujung minggu,
Gurau senda,Senada irama dan lagu syahdu,
Kompleks Larut Matang bagai tempat di tumpu,

Aku rindukan jalan-jalan yang mendamaikan di tepi sekolah King Edward vii,
Aku juga masih rindukan suasana di dalam ReD Omnibus,
Asap berkepul,orang tua muda,pelbagai bangsa,
Pelbagai hala,Semua serupa,
Kegelapan stesen bas,buruknya teksi-teksi lama,
pasar malam dan baju-baju bundle yang murah,

Rindu pula makanan yang enak-enak di belakang Balai Bomba,
Keriangan anak kecil melihat harimau,monyet atau singa,
Keresahan orang tahanan,takkan pernah ku lupa,
Bangunan-bangunan lama yang tak lekang dek zaman,
stesen keretapi,rest house atau pasar,
Suasana begitu tenang sekitar pekan,lorong,hospital,masjid,
Kadang ternampak vespa,lambretta,

Bagai berada di zaman dahulu kala,
Tapi sebenarnya aku berada di zaman bila?
Padahal kita bergerak seiring,
tapi ku tahu jiwa rakyatnya merdeka,
Tak mudah diperdaya,walau diketawa,
itu maruah bangsa yang bernyawa,


Ahh,aku masih rindukan Taiping...

Saturday, April 17, 2010

Bila Kita Berpecah?

Reunion..Perkataan ni sebenarnya baru ku kenal selepas zaman persekolahan..Reunion mungkin bermaksud kembali bersatu
tapi yang satu ni lebih kepada perjumpaan antara kawan-kawan lama.Aku teringat pada tahun 2004,ada seorang rakan baik
menjemput aku ke majlis REUNION.Aku ketawa,mungkin mereka dah mula rindu setelah setahun berhenti sekolah.Idea untuk
anjurkan majlis seperti ini seharusnya disambut baik.Aku sangat berterima kasih dan memuji sikap mengambil berat dan
mahu merapatkan hubungan silaturrahim seperti itu.
Tapi selalunya majlis REUNION akan menjadi kosong dan tidak mencapai tujuan asal jika wujudnya unsur tertentu.Tiap-
tiap tahun majlis REUNION ni mempunyai skrip dan jalan cerita yang sama.Kita akan bertanya soalan yang sama dan
bertukar-tukar no.telefon.Itu saja.Tahun berikutnya kita akan bertukar no.telefon lagi.Selalunya kita akan duduk dan bersembang
dengan rakan yang benar-benar rapat.Ada yang bawa awek @ balak.Kemudian bercerita tentang kerjaya,study,masalah tempat kerja,
kereta baru,awek-awek lama dan tak kurang tentang peluang kerja.Ada juga yang buat-buat mesra padahal selama ni hantar mesej pun payah nak reply.
Rakan-rakan berkepentingan akan diambil no.telefon,e-mel dan kalau boleh nak no.ic..Buat-buat nak Contact kalau ada job.Rakan-rakan lain selalunya akan ditanya
dengan soalan basic saja.Seperti biasa,soalan pekerjaan akan ditanya dulu,bila habis study,dulu ambil ape ek kat kolej,?..Taraf hidup semasa akan menjadi pemisah
andainya ada jurang.Yang berjaya selalunya paling banyak bercerita,sambil letak kunci kereta atas meja,handset pula kejap-kejap berbunyi,rokok pun tak mau kalah.
Ini sangat membosankan.Aku pernah ditertawa kerana naik bas.Aku tak faham di mana komedinya.Pada mereka zaman naik bas dah lama berakhir."Dulu zaman sekolah
bolehlah"-celah malaon mana entah.Kadang-kadang muncul pula seorang cuba nak jadi kepala,cuba ambil perhatian orang lain..
Kemudian mula bercerita tentang zaman sekolah.Seorang lagi akan menjadi bahan untuk dikutuk sambil diikuti gelak tawa tak sudah-sudah.Tak kurang juga yang
menokok tambah.Ada pula yang start bergosip,sambil bisik-bisik.Percayalah andai ada 26 orang dalam majlis tu mewakili 1 abjad,seorang akan
menjadi huruf x,iaitu jarang diberi perhatian.Selalunya orang ni akan bermain handset.Tak pasti samaada hantar mesej atau
buka Facebook.Ataupun buat-buat call kawan tempat kerja.
Aku kurang gemar nak gunakan perkataan REUNION ni.Sebabnya mudah,kita tak pernah pun berpecah.Kita mungkin tak berhubung kerana
kesibukkan kita @ ego masing-masing yang tinggi.Jarang sekali kita berhubung sebab nak bertanya khabar.Aku tak pernah pun menganggap
aku ni berpecah dengan kawan-kawan.Aku sangat rindukan kawan-kawan aku!
Aku teringat satu kisah,hari itu Hari Raya.Aku mengikut kawan baikku ke rumah terbuka kawannya.Tiba di sana,rupa-rupanya
majlis bertukar menjadi majlis REUNION budak-budak sekolahnya.Aku menjadi huruf x.Aku dilihat begitu asing dan janggal.Aku banyak bersalaman tetapi gagal mendapat
kenalan baru.Mungkin latar belakang menjadi ukuran.Aku berpura-pura menonton tv walhal rancangan amatla bodoh ketika tu.Dari situ aku dapat belajar sesuatu.
Selalunya orang akan berbual dengan orang yang dikenali sahaja.Aku langsung tak ambil hati tentang kejadian tu kerana sekurang-kurangnya aku belajar.
Belajar menjadi orang yang tahu menghormati wujudnya orang lain dan tidak berlagak.
Oleh itu aku mengharapkan kita benar-benar tahu tujuan asal REUNION ni selain memahami erti persahabatan sebenar.Dan ku harapkan
usaha ni berterusan kerana kita seharusnya menjadi lebih rapat daripada sebelumnya.Yang lebih pasti kita tak perlu keluarkan wang ringgit untuk berkawan.

Sunday, April 11, 2010

Kuantan dan Kuantan

Kuantan..buat kali ke3 aku menjejak kaki ke sana.Kuantan adalah antara bandar termaju di pantai timur sekaligus meletakkannya
sebagai ibu negeri Pahang DarulMakmur.Bandar ini juga kaya dengan adat dan sejarah masyarakat
Melayu umumnya.Negeri inilah juga yang menyaksikan kehebatan Datuk Laksamana Hang Tuah membawa Tun Teja
pulang ke bumi Melaka.Cheeewah!!!
Kali pertama aku ke Kuantan adalah sekitar tahun 2008.Itupun sebab nak teman rakan baikku
balik nak ambil periuk sebab nak meniaga di bazaar Ramadhan.Kali kedua adalah pada tahun lepas.Aku dan Bob ke sana
dan bermalam di rumah Abdullah Khalid.Dalam 3hari juga la.Tu pun sebab nak tolong Abdullah ni bawa balik kereta ke KL.
Tahun ni lain sikit ceritanya,rakan serumah aku Syamsul Akmal ni bertunang.Jadi,kesimpulannya aku tak ke sana
kalau takde sebab.Tahun depan dia kahwin mungkin aku akan pergi lagi.Insyaallah.
Kami bertolak dari KL pada hari Jumaat2hb.Kami singgah makan tengahari di Batu Caves terlebih dahulu.Kemudian tiba di Genting Sempah
dalam pukul 4.30ptg dan berkumpul bersama keluarga Syam yang dah lama menunggu.Setelah hampir 15minit berjumpa,
kami terus bergerak.Perjalanan itu ku rasakan agak cepat(mungkin juga sebab aku tidur).Lalu kami sampai ke pekan Gambang
pada pukul 6.30ptg.Dan check-in di Hotel Megaview pada 7.30mlm.Tiada aktiviti dibuat malam tu selain persiapan
untuk majlis peminangan esok.Aku ikut Syam pegi rumah mak andam ambil barang hantaran.
Sabtu 3hb,selepas bersarapan pagi,kami terus menuju ke rumah pihak perempuan dalam pukul 10.30pagi.Aku dan Syam
yang tidak terlibat dalam majlis tersebut mengambil keputusan untuk lepak di Teluk Chempedak.2 jam jugalah aku duduk
di sana.Hujan turun agak lebat,tetapi sekejap.Sementara menunggu majlis selesai,aku sempatla juga berjumpa dengan sahabat aku Abdullah Khalid.Tu pun dia
datang lambat kerana aku dah nak balik ke rumah pihak perempuan sebab ada kenduri kecil.Ramai juga tetamu yang hadir.
Laukpun boleh tahan.Aku ambil kesempatan bergambar.Tu pun guna kamera Syam.Selepas habis sesi bergambar tu kami pun balik ke hotel
semula.Sempat jugalah aku tengok hantaran dari pihak perempuan dan makan coklat.Menjelang pukul 6ptg,kami semua keluar berjalan-jalan sekitar
Kuantan,dan singgah di gerai Mok Naa beli buah tangan,seterusnya ke Teluk Chempedak buat kali kedua untuk aku hari ni.
Aku tengok game Man Utd-Chelsea di kedai makan.Kami kembali ke hotel pada pukul 9.35mlm dan keputusan yang aku tau
Chelsea menang....fuhh lega.
Hari Ahad adalah hari terakhir kami di Kuantan.Sebelum bertolak ke KL kami bersarapan di rumah pihak perempuan dulu.(terima kasih
tuan rumah).
Inilah kali pertama aku pergi majlis pertunangan.Nanti mungkin lepas ni ada lagi kawan-kawan lain yang bertunang aku ikut.
Tapi kalau aku bertunang nanti,siapa pula kawan-kawan aku yang nak folllow???

Tuesday, April 6, 2010

Harimau Masih Muda


Kunjungan skuad kebangsaan Harimau Muda(HM) ke Slovakia yang sekadar
perlawanan persahabatan bukanlah sesuatu yang rugi.Kita tidak harus
memandang dari sudut negatif meskipun terpaksa membayar kepada
kelab2 terbabit.Pengalaman berlatih di Slovakia dalam tempoh yang
agak lama(14 perlawanan tak termasuk friendly lain) seharusnya dimanfaatkan sepenuhnya.
Kenyataan media seolah cuba memperlekehkan usaha FAM kadangkala dilihat
sebagai cobaan menghasut seterusnya mematahkan semangat dan moral HM.
Kita perlu sedar setiap perlawanan persahabatan biarpun di negara sendiri,masih
memerlukan perbelanjaan.HM ke sana bukannya dengan misi memenangi semua perlawanan
(tak juga makan angin) tetapi dengan misi menimba pengalaman berlatih dalam suasana
yang tak pernah kita alami.
Saya secara peribadi tidak begitu tertarik andaikata HM menyertai Liga Singapura.
Mungkin lebih mencabar dari Liga Super,tapi kita masih di Asia Tenggara.
Liga Singapura sendiri ditubuhkan kurang 2dekad!Saya tak memperlekehkan
pembangunan bolasepak Singapura kerana jelas mereka hari ini antara jaguh Asia Tenggara.
Tapi alangkah baiknya jika kita belajar pembangunan bolasepak dari Eropah..
Slovakia yang dulunya bersama Rep.Czech antara jaguh dalam kejohanan EURO.
Tapi kini Slovakia telah berjaya menapak di atas pentas Piala Dunia.Nama-nama
seperti Martin Skrtel dan Marek Hamsik muncul antara pemain berstatus bintang.
Oleh itu semangat anak2 muda dan usaha FAM harus dipuji tatkala kita memang dalam usaha
mempertahankan pingat emas Sukan SEA.Andai gagal sekalipun paluan semangat dan
kekuatan sokongan dari rakyat Malaysia sentiasa diperlukan.Wang bukan segalanya
dalam bolasepak..kita perlukan masa,kesabaran dan kesungguhan.

Majulah Bolaseak Malaysia!!

Uefa Champions League Preview!!

Lyon - Bordeaux (3-1)
Ibarat perlawanan merebut takhta liga domestik.Tapi fizikal,mood dan
pentas perlawanan yang berbeza.Walaupun secara metametiknya Lyon mendahului
dengan kelebihan 2gol,keputusan 2gol tanpa balas juga akan melenyapkan
impian Lyon beraksi di semi nanti jika kecundang di tempat lawan pada
pusingan kedua.Langsung tak mustahil.
Man to watch - Lisandro Lopez(tak pasti samaada Maradonna perlu menambah penyerang di Piala Dunia)

FC Bayern - Man utd (2-1)
Perlawanan ulangan final 1999,tapi diperingkat berbeza.Bayern layak menang dan perlu menang
bagi mengelak tekanan bermain di Old Trafford.Walau kelebihan 1 jaringan,bermain di Old Trafford
nanti ternyata sukar.Man utd akan bermain habis-habisan dan mungkin peluang
kedua-dua pasukan masih 50-50.Bayern akan bermain lebih baik jika Hamit Altintop tidak beraksi.
Man to Watch - Ribery (sebab Rooney tak leh maen)

Internazionale - CSKA Moscow (1-0)
Wakil tunggal Serie A.Kelebihan 1gol agak melegakan Mourinho.Kali terakhir Inter di semi
ialah pada tahun 2003.Perlawanan dalam cuaca sejuk di Moscow ditambah dengan keterujaan membuat
kejutan bakal memaksa Inter bekerja keras.Gandingan Eto'o dan Milito menjadi taruhan.
Mourinho seperti telah melihat keserasian defend-nya.walaupun mempunyai lambakan centreback,
materazzi,cordoba,chivu.nasib baik burdisso dah kena loan.Mungkin ada kejutan.
Man to Watch - Diega Milito (sapa lagi nak skor?)

Arsenal fc - Fc Barcelona (2-2)
kelebihan 2gol jaringan Ibra dipadamkan Arsenal.Ibarat final 2006 kad merah muncul sekali lagi.Carles Puyol
pula menjadi mangsa.Perlawanan di Nou Camp pasti sengit biarpun Barca punya kelebihan.Barca akan turun
tanpa Puyol dan Pique manakala Arsenal tanpa Fabregas.Gabriel Milito dan Rafael Marquez dijangka diturunkan.
Pedro Rodriguez akan cuba mencuri tumpuan.Tapi perlawanan peringkat ni dilihat agak besar bagi dia.
Mungkin Barca akan ke semi lagi tetapi perlawanan tak semudah abc jika terlalu yakin.
Man to Watch - Lionel Messi (Maradonna pun tengok dia)